S finančnimi instrumenti lažje do denarja iz evropskega kmetijskega sklada S finančnimi instrumenti lažje do denarja iz evropskega kmetijskega sklada Kmetijsko ministrstvo je objavilo uredbo o dodeljevanju podpore prek finančnih instrumentov za nekatere podukrepe iz Programa za razvoj podeželja 2014-2020, del od 65,7 milijona evrov bo namenjenih tudi za naložbe v trženje in razvoj kmetijskih izdelkov.
S projektom Life Naturaviva opozarjajo na endemične rastline  S projektom Life Naturaviva opozarjajo na endemične rastline Projekt je vreden 2,5 milijona evrov, 60 odstotkov prispeva EU
Cilj Kraševcev je bolj kakovosten teran in turistična destincija Kras Cilj Kraševcev je bolj kakovosten teran in turistična destincija Kras Zakaj Kras postaja najbolj digitaliziran vinorodni okoliš
Ukrepi za večjo zaščito čebel Ukrepi za večjo zaščito čebel Čebelam lahko pomagamo tudi s tem, da sadimo medonosne rastline

Nov zakon in evropska direktiva za boljše odnose v prehranski verigi

16.05.2018  15:55  Dopolnjeno: 16.05.2018 16:35
»Še vedno se nadaljujejo nepoštene prakse, ki jih trgovci prenašajo tudi v pogodbe z dobavitelje za leto 2018. Upam, da bo novela zakona o kmetijstvu, ki našteva 23 nedovoljenih ravnanj in prinaša kazni za kršitelje, pripomogla, da bo v prehranski verigi manj spornih praks,« pravi Jože Podgoršek, varuh odnosov v verigi preskrbe s hrano.
Nov zakon in evropska direktiva za boljše odnose v prehranski verigi
Foto: Shutterstock

»S kombinacijo varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano, kodeksa pravičnih odnosov v prehranski verigi in spremembo zakona o kmetijstvu skuša kmetijsko ministrstvo vplivati na to, da bi bilo v prehranski verigi čim manj nepoštenih praks. Naš zakon o kmetijstvu, ki ureja odnose v vsej prehranski verigi, je dokaj usklajen s predlogom nove evropske direktive, ki prepoveduje nepoštene prakse med malimi, srednjimi in velikimi podjetji pri oskrbi s hrano, Evropska komisija pa jo želi sprejeti še v tem mandatu, ki se izteče prihodnjo pomlad,« dodaja Janja Kokolj Prošek s kmetijskega ministrstva.

Kdo je stranka z znatno tržno močjo

Med glavnimi spremembami zakona o kmetijstvu Podgoršek omenja definicijo stranke z znatno tržno močjo, ki je kupec z vsaj 25 milijoni evrov letnih prihodkov. Po noveli tega zakona morajo biti pogodbe med trgovci in dobavitelji hrane pisne in sklenjene pred dobavo blaga.

Pisne pogodbe ni treba skleniti za vsakega bika

V pogodbah je treba navesti okvirno vrednost prometa in okvirni cenik blaga, okvirno količino blaga, trajanje pogodbe, ki se lahko sklene za določen ali nedoločen čas z določili o odpovedi, podrobnosti o plačilnih rokih in postopkih, načine dobave blaga, pravila, ki se uporabljajo za spremembo cene blaga, in pravila, ki se uporabijo v primeru višje sile.

»Če bi bil vodja odkupa, bi hotel imeti pogodbo za vsako naročilo. Za vsakega bika in vsako glave solate ni treba skleniti pogodbe. Pisne pogodbe so obvezne le za nabave nad 15 tisoč evri letno,« poudarja Podgoršek.

Čaka, da bodo trgovci z dobavitelji sklepali pogodbe za leto 2019, ki morajo biti usklajene z novelo zakona o kmetijstvu. Agenciji za varstvo konkurence letos še ni prijavil nobene domnevno nedovoljene oziroma nepoštene prakse. "Dobavitelje je strah, da bi v neto neto ceni obračunali vse popuste in da bo cena zato nižja," še pravi. Sam sicer ne more zahtevati vpogleda v pogodbe, to pa lahko naredi agencija za varstvo konkurence. Kmetijsko ministrstvo ji bo financiralo dva zaposlena, ki se bosta ukvarjala z odnosi v prehranski verigi.

Pozitivne prakse med trgovci in dobavitelji

Spodbudno je, da varuh vsako leto zazna nove pozitivne prakse. Tako je Hofer lani vpeljal poseben portal za dobavitelje, ki lahko zaprosijo za hitrejše plačilo blaga. Temu diskonterju, ki prek izotopov vode spremlja poreklo živil, so sledili tudi drugi trgovci in z različnimi metodami dokazujejo slovensko poreklo hrane. Trgovci s promocijo slovenske hrane privabljajo kupce. »Pri tem izstopata Mercator, ki je v okviru projekta Radi imamo domače pripeljal več kot 800 različnih živil lokalnih manjših dobaviteljev na svoje police, in Tuš s svojo blagovno znamko Slovensko, s podeželja. Oba trgovca s tema projektoma spodbujata lokalno pridelavo,« dodaja Podgoršek.

Za vztrajanje pri neto nabavni ceni pohvali Lidl in Hofer. Pa tudi Perutnino Ptuj in Pivko perutninarstvo, ki del tveganja pri ceni krmil prevzameta na svoja ramena, s tem da v Pivki pomagajo rejcem celo pri vlaganjih v nove hleve.

Lumparije

Oznake:   radar Radar: Dostava obvestila ob objavi članka, ki vsebuje oznako.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
AGROBIZ
Novice
Novice Znate prepoznati sveže šparglje?

Bolj so šparglji sveži, manj stebla je olesenelega

AGROBIZ
Novice
Novice Vinakras Sežana išče vinograde na Krasu

Petdeset hektarjev vinogradov zadruga že ima, prav toliko pa bi jih rada še najela oziroma odkupila, s tem pa si zagotovila dovolj...

AGROBIZ
Nasveti
Nasveti Diverzifikacija: Prodaja domačih jajc cveti

Kot za prodajo svežega mleko poznamo mlekomate, za jajca obstaja tudi jajčkomat.

AGROBIZ
Novice
Novice EIB bo s 400 milijoni spodbudila za milijardo naložb v kmetijstvo in biogospodarstvo

Evropski sklad za strateške naložbe EFSI ima toliko denarja za jamstva za posojila, s katerimi bodo zadruge in podjetja izpeljale za...

AGROBIZ
Novice
Novice Škotski BSW bo s 40 milijoni zgradil največjo žago v Sloveniji

Škotsko družinsko podjetje BSW naj bi septembra v okviru 40-milijonske investicije začelo graditi največjo žago pri nas, njihov...

AGROBIZ
Nove tehnologije
Nove tehnologije Kako nove rešitve modernizirajo proizvodnjo hrane

Inštituti in druge raziskovalne ustanove razvijajo veliko inovacij, ki redko pridejo do podjetij; tri novosti, ki jih predstavljamo, so...