V Sloveniji so jabolka najpogostejše sadje. Lani smo jih pridelali veliko, od 65 do 75 tisoč ton, okoli petina jabolk naj bi ostala kar na drevesih.
»Lanska obilna letina jabolk pomeni, da bo letos pridelek manjši, čeprav količina jabolk pri resnih sadjarjih, ki pravočasno poskrbijo za potrebne tehnične ukrepe, minimalno niha iz leto v leto,« pravi Stanislav Tojnko s fakultete za kmetijstvo in biosistemske vede v Mariboru.
Preberite tudi: Kaj se dogaja na svetovnem trgu jabolk in Pet rešitev za sadjarje
V Sloveniji je trenutno majhna poraba jabolk, cena pa nizka. Z akcijskimi cenami pa trgovci jabolka še razvrednotijo, opozarjajo sadjarji. V eni od največjih verig so jih v akciji ponujali za 49 centov na kilogram. Takšna cena je prenizka, saj sadjar za dostavljena jabolka v hladilnico dobi od 30 do 35 centov za kilogram.
12 štajerskih sadjarjev bo skupaj tržilo jabolka
»Edina rešitev je, da sadjarji začnejo sodelovati pri prodaji. Na Štajerskem so v ta namen že registrirali organizacijo proizvajalcev Pohorka (OP Pohorka), prek katere bo 12 članov skupaj tržilo tri tisoč ton jabolk. Slovenski trg je tako majhen, da bi lahko vsega pokrili z eno organizacijo proizvajalcev,« dodaja Stanislav Tojnko. Dolgoročno rešitev pa vidi v povečanju kakovosti in manjšem hektarskem donosu. Racionalno bi bilo, da bi pod mrežo proti toči in z namakanjem pridelali od 40 do 50 ton vrhunskih jabolk na hektar.
Največja pridelovalca izvažata na Bližnji vzhod
Mirosan iz Kasaz pri Petrovčah je za skupino Evrosad drugi največji pridelovalec jabolk pri nas. Imajo tudi drevesnico in hčerinsko podjetje Mirovita za predelavo sadja, kjer delajo marmelade in jabolčni čips. Sadje sušijo in tudi izvažajo, pekarnam pa prodajajo sveže narezano sadje. Lani so imeli dobrih pet tisoč ton jabolk prve kakovosti, od tega je bilo 215 ton ekoloških jabolk antares.
»Skupaj z Evrosadom izvažamo na Bližnji vzhod, cena je nizka, zahteve pa visoke. Zaloga je velika, zato je pravi čas, da se sadjarji povežejo pri prodaji. Idealno bi bilo, da bi se združili v eno organizacijo proizvajalcev. Ne vem, ali je med sadjarji dovolj zaupanja za ta korak,« pravi Vlado Korber, direktor Mirosana.